Enligt polisens nationella bedrägericenter ökade antalet lyckade bedrägerier mot äldre med 26% mellan juni 2020 och juni 2021. Bedragarna målar upp en hjälpsam och sympatisk bild för att rikta in sig mot äldre människor som ofta är sällskapssökande och upplever ensamhet i vardagen. De blir en lätt måltavla eftersom äldre personer uppskattar sociala tillfällen och ett trevlig bemötande.

Personerna bakom bedrägerierna hittar kontinuerligt på nya sätt att komma åt värdesaker och personliga uppgifter. De vet hur de skall gå tillväga för att snabbt och smidigt bygga upp en trovärdig fasad med syftet att lura sina brottsoffer på pengar eller andra tillgångar.

Bedragarna består oftast av välstrukturerade ligor som betar sig igenom ett län eller område i taget. De arbetar snabbt och effektivt innan ryktena sprider sig. Med ett välplanerat schema täcker de ett område på mindre än ett dygn innan de flyttar sig vidare.

Den 27e december 2021 tog polisen i Malmö emot sju olika anmälningar med liknande beskrivningar under en och samma kväll. De utsatta fick telefonsamtal av någon som påstod sig vara från ett kreditinstitut. Ett av fallen hade även fått besök av några som imiterade polisen och bad om att få komma in på ett förhör gällande ett inbrott i området.

Ligan använde olika tillvägagångssätt för att länsa ett och samma område under en dag med flera involverade ligamedlemmar. Enbart två personer greps.

Bedrägerier mot äldre sker oftast via telefon.

De ringer upp äldre människor och utger sig vara från deras bank eller kreditinstitut för att be om kortnummer, kontonummer, koder eller signering av Bank-ID för att ”reparera” ett påhittat ärende som bör fixas omedelbart.

Om någon utger sig vara från en myndighet, bank eller polisen, be om att få ringa upp via organisationens växel för att säkerställa att ärendet är legitimt. Informera äldre att banker och kreditinstitutioner aldrig ringer och ber om dessa underlag och att man aldrig skall ge ut känslig privatinformation via telefon.

En annan vanlig metod är att de imiterar en släkting eller närstående och ber om att få låna pengar som skall överföras direkt till bedragarens konto.

Brotten kan även ske i den utsattas hem.

Gärningspersonen försöker ta sig in i hemmet för att komma åt värdesaker genom att imitera följande:

  • Säljare av exempelvis städservice, bredband eller telefoni
  • Polisen, hemvården, sjukvården eller annan myndighet
  • Någon som ”söker” deras granne och vill lämna ett meddelande
  • Fastighetsskötare eller hantverkare som skall undersöka/kontrollera något i hemmet

Informera äldre om bedrägerier.

Det bästa sättet att minimera risken för äldre att råka ut för bedrägeri är att vara ifrågasättande. Ställ motfrågor gällande minsta misstanke när någon ringer eller knackar på. Det är även viktigt att ringa 112 om man misstänker pågående brott. Många har upplevt att brottslingarna lägger på eller lämnar bostaden när man ställer motfrågor vilket skapar stress och oro, enligt polisen.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388