Frågor & svar

Under respektive rubrik har vi samlat de
vanligaste frågorna och svaren.

Allmänt

Hur kontaktar jag Key Code?

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Mail: info@keycode.se

Personlig service: Kundtjänst tel. 031- 758 61 00 – Öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00

Skicka brev: Key Code Security AB, Box 12116, 402 42 Göteborg

Besöka oss: Lisa Sass Gata 1, 422 53 Hisings Backa

Fakturafrågor: Vi samarbetar med Riverty Sweden AB som äger fordran. Det är till Riverty Sweden AB som du ska vända dig till om du har fakturafrågor. Du når dem på telefonnummer: 0200-388 388.

Hur säger jag upp min tjänst?

Önskar du säga upp en tjänst/ett avtal kontaktar du Kundtjänst på tel. 031-758 61 00 (öppet helgfria vardagar 9.00-12.00 samt 13.00-15.00) eller mailar oss på info@keycode.se – glöm inte att uppge namn och fullständiga adressuppgifter samt ditt kundnummer som står på din faktura eller ditt ordernummer som står på din orderbekräftelse.

Vad gör jag om det är lång telefonkö till Kundtjänst?

Periodvis är det många som ringer samtidigt.

Har du frågor rörande din faktura kontaktar du aRiverty Sweden AB på telefonnummer 0200-388 388.

För övriga ärenden kontaktar du oss på info@keycode.se, faxa på nr 031-49 13 02 eller skicka ett brev till Key Code Security AB, Box 12116, 402 42 Göteborg.

Var kan jag läsa om era villkor gällande tjänsterna?

Under menyn Kundtjänst/Allmänna villkor ligger alla våra villkor samlade. Du kan även hitta dem på baksidan av fakturan.

När ska min tjänst senast sägas upp?

Ditt avtal ska sägas upp skriftligt senast två månader innan avtalsperioden löper ut (se de allmänna bestämmelserna på baksidan av din faktura eller läs under Allmänna villkor). Din avtalsperiod står på din faktura.

Jag har sagt upp min tjänst, hur länge kommer den gälla?

Har du sagt upp din tjänst kommer den automatiskt att upphöra efter avtalsperiodens slut. Avtalsperioden står på din faktura.

Sägs min tjänst upp om jag inte betalar min faktura?

Att inte betala sin faktura gäller tyvärr inte som uppsägning. Betalar man inte på fakturans förfallodatum skickas en påminnelse ut. Fordran ägs av  Riverty Sweden AB.

Viktigt! Önskar du säga upp din tjänst måste du göra det skriftligt senast två månader innan avtalsperioden löper ut (se allmänna bestämmelser på baksidan av din faktura eller läs under Allmänna villkor). Din avtalsperiod står på din faktura.

Hur ändrar jag mina adressuppgifter?

Behöver du t.ex. göra en ändring i dina adressuppgifter eller ändra din e-postadress så var vänlig att kontakta vår Kundtjänst. Antingen via mail på info@keycode.se eller per telefon på 031-758 61 00. Vår Kundtjänst har öppet helgfria vardagar 9-12 samt 13-15. Om du väljer att maila så glöm inte att ange ditt kundnummer samt kompletta adressuppgifter. Detta för att vi skall kunna hantera ärende.

Faktura

Jag har en fråga om min faktura, vem pratar jag med?

Vi samarbetar med Riverty Sweden AB som äger fordran. Det är till Riverty Sweden AB som du ska vända dig till om du har fakturafrågor. Du når dem på telefonnummer: 0200-388 388.

När får jag min faktura?

Vid nybeställning av en tjänst kommer fakturan per post ca. den 15:e i samma månad beställningen gjordes.

Till vilket PlusGiro eller BankGiro betalar jag in?

Du betalar in till PlusGiro eller Bankgiro. Du hittar uppgifterna på din faktura. Glöm inte att ange fakturans referensnummer vid betalning.

Har du frågor kring din faktura var vänlig kontakta Riverty Sweden AB. Du når dem på telefon 0200-388 388.

Jag har sagt upp min tjänst, varför får jag en faktura till?

Avtalet ska sägas upp skriftligt senast två månader innan avtalsperioden löper ut (se de allmänna bestämmelserna på baksidan av din faktura eller läs under Allmänna villkor). Din avtalsperiod står på din faktura.

Företagsbevakning

Vad är Företagsbevakning?

Key Codes Företagsbevakning är en tjänst som bevakar viktiga ekonomiska och juridiska händelser som sker i de företag du har engagemang i, samt uppgifter som rör din personliga identitet.

Vi bevakar de viktigaste offentliga registren samt kreditupplysningar som tas på dig och/eller företaget, via Bisnode Kredit AB (tidigare AAA Soliditet) samt Dun & Bradstreet. Vi bevakar dygnet runt för dig, så att inga förändringar sker utan din vetskap. Så fort vi får information om att en förändring har skett får du direkt ett meddelande via sms eller e-post.

I tjänsten igår även fri telefonassistans 24 timmar om dygnet. Rådgivning och juridisk hjälp i händelse av försök eller konstaterat bedrägeri – till ett värde av upp till 100 000 kr.

Kontakta oss för mer information eller läs mer här.

Vad innebär telefonassistans, rådgivning och juridisk hjälp?

Misstänker du att du blivit utsatt för ett bedrägeribrott ringer du oss på telefon 020-666 555. Du kan ringa dygnet runt!

I händelse av försök eller konstaterat bedrägeribrott, id-kapning eller företagskapning, står vi för kostnaden kring rådgivning och juridisk hjälp upp till ett värde av 100 000 kr.

Varför behöver jag Företagsbevakning?

Antalet bolagskapningar och bedrägeribrott mot företag ökar lavinartat. Med vår Företagsbevakning samt en personlig Id-bevakning, som ingår, hinner du snabbt agera och minimera de skador som kan uppstå om ditt företag eller du personligen blir drabbad. En företagskapning börjar ofta med att en nyckelpersons identitet kapas.

Du kan även få information om den ekonomisk statusen hos dina viktigaste kunder, leverantörer och konkurrenter. På så sätt kan du ligga steget före och på ett tidigt stadium få en förvarning om någon får ekonomiska problem. Du kan bevaka 10 valfria företag samtidigt och kan när som helst ändra valet av vilka bolag du vill bevaka.

Företagsbevakningen inkluderar historiska händelser upp till tre år. Här kan du kontrollera ett företags historik om du exempelvis skall skapa en ny affärskontakt.

Med en bra företagsbevakning kan du känna dig tryggare i din roll som VD/ägare eller styrelsemedlem.

Hur får jag meddelande om något hänt?

Så fort vi får information om att en förändring av viktiga uppgifter har skett, som berör ditt företag och/eller de bolag du har engagemang, viktiga kunder, leverantörer och konkurrenter eller uppgifter som rör din personliga identitet, får du ett sms eller e-postmeddelande från Min Upplysning. I meddelandet står inte vad som hänt utan endast att en förändring har skett.

För att du skall kunna se vad det är för typ av händelse måste du skapa ett konto på www.minupplysning.se. Ett par dagar efter att du har tecknat avtalet hos oss, kommer du att få en aktiveringskod per post. Med denna kod skapar du ett konto på www.minupplysning.se.

Vilken typ av händelse genererar ett meddelande?

Det finns en mängd  olika händelser som genererar ett meddelande.

Här är bara några händelser som berör bolaget och som genererar ett sms eller e-postmeddelande. 
Förändringar av:
Företagsnamn och adress. Styrelsemedlemmar och revisor. Skuldsaldo, betalningsanmärkningar och rating. Firmatecknare och andra exklusiva befattningar.

Ditt personnummer kan utnyttjas på många olika sätt vid bedrägeri.
Här är några exempel:
Köp av varor på avbetalning. Ansökan om lån. Öppnande av nytt mobilabonnemang. Namn- och adressbyte. Försäljning av fastighet eller bostadsrätt.

Läs mer på produktsidan för Företagsbevakning.

Varför måste jag ha ett konto på Min Upplysning?

Oavsett du skapar ett konto på Min Upplysning eller inte så får du meddelanden om att förändringar av viktiga uppgifter har skett. Men det är på Min Upplysning du får reda på vad som hänt. Den informationen kan du inte ta del av annars. Därför är det väldigt viktigt att skapar kontot på Min Upplysning.

Förutom att du ser vilka händelser som genererat ett meddelanden kan du här ta del av en hel mängd annan bra information som rör de bolag du är engagerad i, samt uppgifter som rör din personliga information.

Så länge du inte har skapat kontot får du meddelanden om händelser via e-post. På Min Upplysning ändrar du valet att få meddelande via sms om du så önskar.

När börjar tjänsten att gälla?

Tjänsten börjar att gälla från samma dag som du tecknar avtalet hos oss.

Vilka register bevakar vi?

Vi bevakar Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Tingsrätter, Varningsinfo, Fastighetsregistret, SPAR, telefonpoperatörer m fl.

Kortskydd/Spärrtjänst

Vad är Kortskydd/Spärrtjänst?

Key Codes Kortskydd är en spärrtjänst där du kan spärra dina olika kort och värdehandlingar genom att bara ringa ett enda telefonsamtal . Förlusten av en viktig identitetshandling kan innebära stor risk att bli utsatt för ett bedrägeri eller en id-kapning, därför är det viktigt att kunna agera snabbt. Du kan ringa och spärra dygnet runt till vår larmcentral på telefon 020-900 900. Är du utomlands ringer du +46 771 800 800. Vi hjälper dig att spärra de värdehandlingar som behövs samt polisanmäler.

Läs mer på vår produktsida om tjänsten.

När kan jag börja använda tjänsten spärrtjänsten?

När du fått startpaketet levererat är tjänsten redan igång. Registrerar gärna dina värdehandlingarna så fort som möjligt. I välkomstpaketet för Kortskydd/Spärrtjänst ligger det med en blankett med en aktiveringskod som du använder första gången du loggar in för att registrera värdehandlingar.

Till vilket telefonnummer ringer man och spärrar värdehandlingar?

Ring gratis 020-900 900 från Sverige och +46 771 800 800 från utlandet. Alla värdehandlingar kan spärras med ett enda samtal.

Hur registrerar jag värdehandlingar?

Enklast registrerar du dina värdehandlingar på vår hemsida för Företag. Under Kundtjänst i menyn väljer du ”Registrera värdehandlingar”. Första gången loggar du in med ditt personnummer och den aktiveringskod som du hittar på registreringsblanketten som bifogas ditt välkomstpaket. Du kan när som helst lägga till nya värdehandlingar, eller ta bort inaktuella. Det råder full sekretess kring alla dina uppgifter och sidan för registrering är en säker sida, vilket hänglåset i adressraden framför Key Code visar.

Du kan även registrera dina värdehandlingar genom att fylla i registreringsblanketten som ligger i välkomstpaketet. Den skickar du portofritt till Key Code, Svarspost, 20014183, 402 42 Göteborg. Du kan printa ut fler blanketter från hemsidan. Under Kundtjänst i menyn väljer du ”Blanketter”.

Kan man spärra även kontantkort för mobil?

Nej, det går inte att spärra hos operatören.

Om jag ringer och spärrar, spärras allt som är registrerat då?

Önskar du spärra alla värdehandlingar gör du det med ett enda samtal. Du måste inte spärra allt, det går även att spärra enstaka värdehandlingar. Uppge då vad du vill spärra. Om ni är flera användare på samma kortutgivare spärras endast det kort som du står som användare på.

Hur säkert är det att registrera värdehandlingar hos er?

Alla föremål som du registrerar hos oss hamnar i en databas som kontrolleras av G4S, ett av världens största säkerhetsföretag. G4S har högsta IT-säkerhet och bara behörig personal är auktoriserad att hantera den konfidentiella informationen.

Vad gör jag med dekalerna som följde med tjänsten Spärrstänst?

Dekalerna har ett personligt serienummer. Fäst dekalerna på dina värdesaker t ex plånbok och klocka. Då har du också spärrnumret lätt till hands. Upphittade föremål skickas till det företag som står på tjänsten. Fäst också en dekal på din mobil. Mobilen returneras hem till dig med en budbil om avståndet är mindre än 6 mil.

Hur länge kommer spärrtjänsten att gälla om jag säger upp tjänsten?

Tjänsten kommer automatiskt att upphöra efter avtalsperiodens slutdatum. Du kan se slutdatumet på fakturan.

Nyckelsäkerhet

Jag har beställt tjänsten Nyckelsäkerhet, när får jag hem min bricka?

Vi skickar din bricka/dina brickor när vi tar emot din beställning. Du bör ha dem senast ca 1 vecka efter beställningen

Var hittar jag mitt bricknummer?

Ditt bricknummer är den präglade koden på baksidan av brickan som består av 2 bokstäver följt av 5 siffror.

Hur länge ligger upphittade nycklar hos er?

Vi sparar nycklarna i ett år om vi inte kan lokalisera ägaren.

Vad händer om jag tappart bort brickan eller att den gått sönder?

Då får du en kostnadsfri ersättningsbricka. Kontakta vår Kundtjänst så hjälper vi dig. Se kontaktuppgifter överst på sidan.

Jag har tappat mina nycklar, måste jag göra någonting nu?

Nej, det behöver du inte. Vi kontaktar dig så fort vi har fått in dina nycklar.

Jag har sagt upp tjänsten Nyckelsäkerhet, behöver jag lämna tillbaka nyckelbrickorna?

Ja, har du sagt upp tjänsten skall du skicka tillbaka din nyckelbricka till oss. Vid utebliven retur faktureras du ett engångsbelopp på brickans värde. Se allmänna bestämmelser på orderbekräftelse, faktura eller avisering.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388

I samarbete med