2020 har varit ett krisartat år och med krisen har nya bedrägerier dykt upp. Personer vittnar om att de fått telefonsamtal om att de måste ta ett COVID-test. Samtidigt har arbete hemifrån medfört fler dataintrång och bedrägerier mot äldre har ökat. Vi går igenom några av de så kallade Coronabedrägerierna och hur du kan skydda dig. 

Telefonsamtal om COVID-19 test

De senaste veckorna har det gått att läsa om flera privatpersoner som vittnar om telefonsamtal från folk som utger sig komma från vården. De som ringer säger att du har träffat någon som testat positivt för COVID-19 och därmed måste du också testa dig. Personen som ringer menar att de skickar hem ett test till dig, men att du måste uppge ditt kortnummer för att betala engångssumman. Denna summa varierar men är sällan speciellt hög. Bedragaren är bara ute efter ditt kortnummer. 

Hur du skyddar dig:

  • Ge aldrig ut ditt kortnummer till någon som ringer
  • Signera aldrig något med ditt bank-id när någon ringer och ber dig om det
  • Kolla upp om du har låsta internetköp på ditt kort. Med den funktionen försvårar du för en bedragare som får tag på ditt kortnummer 

Dataintrång på grund av hemarbete

När fler arbetar hemifrån ökar online-bedrägerierna då många inte har samma säkerhet på det egna nätverket som på arbetsplatsen. Bedragare utnyttjar nätverken med bristande säkerhet för att komma åt viktig information och kan i sin tur använda den informationen för att begå till exempel bolagsbedrägerier eller överföra virus i datorn.

Några tips till dig som arbetsgivare för att minska riskerna med hemarbete är att se till att de anställda känner till rutiner och policies för arbete i hemmet. Du bör också se till att de anställda kan komma i kontakt med IT-support vid behov. Du som anställd ska hålla dig uppdaterad och se till att du har koll på vad som gäller när du arbetar från privat nätverk.

Bedrägerier mot äldre

Bedragare har utgett sig för att komma från bland annat Folkhälsomyndigheten och arbeta med smittspårning och vill komma in i bostaden och ta prover. Det har också gått att se en ökning i telefonbedrägerier mot äldre, till exempel bedragare som utger sig för att vara någon som vill hjälpa till med handling och liknande. Meddela de äldre i din omgivning om dessa bedrägerier och påminn dem om att inte lämna ifrån sig uppgifter och att inte släppa in någon oanmäld i bostaden. Det är också̊ viktigt att aldrig lämna ifrån sig bankuppgifter eller personuppgifter över varken telefon, mail eller SMS. 

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388