Nu när semestern närmar sig och ledigheten fylls med bokningar av både flyg och boende är det ett guldläge för bedragare att lura till sig nya brottsoffer genom att efterlikna olika resebyråer, hotell och Airbnb-erbjudanden. Det är viktigt att vara påläst om hur du upptäcker semesterbedrägerier för att på bästa möjliga sätt undvika att semestern förstörs.

Pandemins frånvaro innebär att alla resor som förhindrats på grund av restriktioner och reseförbud kommer tas ikapp i sommar med den extrema resfeber som många besitter. Redan i juni 2021 märkte man av en uppgång på 105% av resespenderingar jämfört med föregående år, enligt det brittiska finansbolaget Revolut vars undersökning baserats på 200 000 svenska användare och resenärer.

Den vanligaste formen av bedrägeri i samband med semestern är så kallade APP-bedrägerier. APP står för Authorised Push Payment vilket innebär att de utsatta gör betalningar med hjälp av digitala banktjänster för flygresor och boenden som de aldrig får eller inte ens existerar. 

 

APP- bedrägerier kan ske på olika sätt:

  • Phishing: mejlutskick
  • Smishing: SMS-utskick
  • Vishing: telefonsamtal
  • Sociala medier: bluffannonser

Fem tips på hur du synar bedrägliga hotell- och flygerbjudanden:

  1. Sunt förnuft: Orimligt billiga erbjudanden är oftast inte så bra som det låter. Undersök erbjudandet noggrant genom att kontakta organisationen som publicerat erbjudandet för att säkerställa att informationen stämmer.
  2. Recensioner: Dubbelkolla att det finns recensioner. Om de har bra recensioner, ta reda på om de är falska eller äkta. Detta gör du genom att granska olika recensionskanaler (hemsida, Google, sociala medier). Snarlika recensioner inom nära tidsram är en röd flagga. Det innebär att någon internt har skrivit falska recensioner för att framstå som trovärdiga och pålitliga.
  3. Loggan: Loggan skall stämma överens till minsta detalj med organisationens riktiga logga. Att använda liknande loggor är vanligt bland bedragare med syftet att efterlikna resebyråer och hotell.
  4. Använd enbart interna betalningssystem: Om betalningsprocessen leder dig till en utomstående hemsida eller betalningssystem utanför den officiella webbplatsen skall du inte betala.
  5. Återbetalningsbedrägerier: Pandemin har orsakat att fler verksamheter behövt utveckla och förbättra sina återbetalningsvillkor då det blivit allt vanligare att resenärer ställer in i sista minut. Du bör återigen avstå från att lägga till avbokningsmöjligheter om alternativet leder dig till en extern hemsida där du skall dela med dig av bankuppgifter.

Airbnb:

Att Airbnb är en populär boendelösning för resenärer som vill uppleva semestern utanför hotellkedjor är ingen nyhet. Däremot har Airbnb kritiserats för deras lösa policy samt kryphål som bedragare använder sig av, vilket har förstört för många semesterfirare som blivit lurade på boenden.

Tre vanliga sätt att bli lurade på Airbnb:

  1. Omplaceringar: Den fina nyrenoverade lägenhet ni hyrt har ”fått problem” dagen innan ankomst, exempelvis VVS-problem. Då bli ni omplacerade till en annan ort med sämre kvalitét på boende. Allt för samma pris.
  2. Falsk marknadsföring: Ibland är boendet falskt marknadsfört genom att använda stulna bilder från finare lägenheter samt falska recensioner.
  3. Dubbelbokningar: Bedragarna lägger ut samma annons på olika plattformar för olika priser. Givetvis väljer svindlarna att gå vidare med gästerna som betalar mer pengar men meddelar inte de ”dumpade” gästerna att boendet har gått till någon annan förrän i sista minut.

Tre tips på hur du undviker att bli luras på Airbnb:

  1. Betala alltid via Airbnb: Så länge hela bokningsprocessen görs via Airbnb kan ni få tillbaka pengarna.
  2. Kommunicera alltid via Airbnb: Lockas inte av att slutföra bokningsprocess via privata nummer eller mejladresser. Då gäller inte bokningspolicyn på Airbnb som hjälper användare att rätta felaktiga bokningar.
  3. Läs igenom Airbnb policy: Var påläst om hur du skyddar dig själv och hur man hanterar en tvist om ni råkar ut något av de ovannämnda.

Sammanfattningsvis bör ni boka er semester med försiktighet och gör noggranna undersökningar innan ni betalar bokningar för att säkerställa en njutbar och trivsam semester.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388