Medan Swedbank jobbar på att åtgärda förra veckans kontokaos där flertal kunder blev av med pengar så passar även bedragarna på att utnyttja läget för att samla in personuppgifter från bankens kunder. Ge aldrig ifrån dig privata uppgifter via telefon eller sociala medier när någon utger sig vara från banken.
Mot slutet av förra veckan fick många av Swedbanks kunder en rejäl chock när deras kontosaldo visade felaktiga belopp. Flertal kunders saldo låg på minus bara några dagar efter löning. Swedbank gick omedelbart ut med information och beskrev det oroväckande problemet som en driftstörning.
Bedragare ser detta som ett guldläge att ge sig på alla förvirrade Swedbank-kunder som ivrigt sitter hemma och väntar på svar gällande deras saldo.
Bedragarna kontaktar bankens kunder via telefon och sociala medier för att erbjuda hjälp att påskynda processen, men för att kunna göra detta ber de även om personliga uppgifter som ”behövs” för att få tillbaka pengarna.
”Alla kontakter med banken går via våra digitala kanaler, kundcenter eller kontor” – Ralf Bagner, presschef på Swedbank.
Banker kontaktar aldrig sina kunder via telefon eller sociala medier för att lösa dessa problem. Swedbank förklarar klart och tydligt att du skall lägga på samtalet om du som privatperson blir kontaktad av någon som utger sig vara från banken.
Swedbank har bett om ursäkt för problemen och även gått ut med att de tänker stå för alla förseningskostnader som orsakats på grund av driftstörningen.