Antalet sms-bedrägerier ökar i Sverige och på bara tre månader har både privatpersoner och företag i Västsverige blivit lurade på hela 6,7 miljoner kronor genom falska sms. Vi berättar lite mer om hur ett sms-bedrägeri kan gå till och vad du kan göra för att minimera riskerna att bli utsatt.

Ett sms-bedrägeri startar oftast med ett vanligt sms som ser ut att komma från en trovärdig avsändare, exempelvis banken, inkassobolag eller leveransföretag. Den som mottar smset ombeds till exempel att klicka på en länk, betala något eller ringa upp ett nummer. Meddelandet är ofta kortfattat och vill få dig att agera snabbt genom att påstå att ärendet är brådskande. Till exempel kan meddelandet handla om en räkning som gått till inkasso eller en bedräglig aktivitet på ditt bankkonto som måste stoppas.

Syftet med smset är alltså att få dig att lämna ut dina uppgifter i form av exempelvis BankID eller kortnummer. På så vis lurar bedragaren till sig pengar och i många fall tecknas även nytt BankID som bedragarna sedan kan förfoga över.

Vad du kan göra för att minimera riskerna att bli utsatt för sms-bedrägeri:

  • Tänk efter innan du klickar på en länk eller ringer upp ett nummer om du får ett oväntat sms. Inget ärende är så brådskande att det måste åtgärdas inom minuter. Ta dig tid att leta upp numret till företaget eller myndigheten som smset utger sig komma ifrån och ring själv upp för att säkerställa att utskicket stämmer.
  • Signera aldrig något med ditt BankID via sms eller om någon oväntat ringer upp dig. Om du ska signera något så titta noggrant i BankID vad du skriver under på. Det framgår innan du signerar.
  • Om du får ett falskt sms – ta en skärmdump. Det kan vara till användning vid en anmälan.
  • Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri – kontakta först och främst din bank om pengar är inblandat. Polisanmäl sedan händelsen.
  • Använd magkänslan. Ser ett sms från företag eller myndighet konstigt ut? Då är risken stor att det är falskt!

Ett sms kan bland annat se ut så här, men det kan även vara betydligt mer trovärdigt.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388

I samarbete med