Nu går Sveriges största e-legitimationsplattform BankID ut och uppmanar deras användare att inte svara på sms med tillhörande länk gällande spärrning av sitt BankID.

 

BankID är en snabb och säker identifieringsfunktionen som både privatpersoner och företag använder sig av för att signera avtal, betala räkningar, deklarera med mera.

Nu går företagsgiganten ut med en rejäl varning gällande en ny våg av sms-bedrägerier som utger sig vara BankID. I meddelandet påstår de att ditt BankID har spärrats av säkerhetsskäl. Det tillkommer även en länk som sändaren uppmanar att klicka på för att upphäva spärrningen.

BankID förklarar på deras hemsida att de aldrig kontaktar användare på detta vis. Länken som skickas i meddelandet är skadlig och används av bedragarna för att komma åt id-handlingar som de senare utnyttjar för deras egen ekonomiska vinning med hjälp av dina personuppgifter.

Tips på hur du på bästa möjliga sätt undviker att bli ID-kapad:

  • Skaffa ID-bevakning
  • Dubbelkolla att hemsidor du handlar på har https-adress samt hänglås i adressfältet
  • Svara inte på meddelanden som frågar efter dina personuppgifter
  • Lämna aldrig ut dina lösenord
  • Dubbelkolla med företag/myndigheter som ber om dina uppgifter om det stämmer med deras tillvägagångssätt
  • Spara inte dina kontouppgifter när du handlar online
    • Det innebär att hemsidan lagrar dina kontonummer som kan hamna i fel händer om den hemsidan skulle råka ut för en cyberattack
  • Spärra ditt kort för internethandel och utlandsköp när du inte använder dessa funktioner
  • Logga inte in på din bank när du använder öppna nätverk

 

Källa: Expressen/BankID

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388