Julhandeln och mellandagsrean är ett guldläge för tjuvarna att utföra olika typer av bedrägerier med alla köp som genomförs på nätet. Här uppmärksammar vi tips på bästa möjliga sätt att undvika bedragarnas åtkomst till dina uppgifter.
Att handla på nätet blir mer och mer populärt, framför allt bland generationer som vuxit upp med möjligheten att snabbt och smidigt kunna klicka hem det mesta. Idag handlar 9 av 10 svenskar på nätet och lämnar därmed ut sina person- och bankuppgifter på olika hemsidor. Det finns flertal olika lätta och snabba sätt för dig att undvika bedrägeri och onödiga kostnader när du tar del av årets mellandagsrea.
Erbjudande för rabatterade priser kan komma med onödiga extraavgifter.
Dubbelkolla alltid varifrån varan skickas. Även om hemsidan slutar med .se innebär inte det att beställningen skickas från Sverige. Ifall en beställning skickas från en leverantör utanför EU finns det en risk för påkostade avgifter som tull, skatt, moms och begränsade ångerrätter. Inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med att du mottagit ditt paket.
För att vara skyddad på bästa möjliga sätt rekommenderar vi att alltid handla med kort, Paypal eller Klarna. Innan du väljer att handla på nätet med ditt kort bör du dubbelkolla bankens villkor för ditt specifika kort. Trots att de flesta bankerna hjälper sina kunder få tillbaka pengarna i samband med bedrägeri kan det förekomma skillnader gällande regler för anmälningar och reklamationer. Det är inte helt ovanligt att banker erbjuder ett kort som du enbart använder när du handlar på nätet. Du kan även låsa ditt kort för internet- och utlandsköp. De flesta e-handelsplattformar erbjuder att spara dina kortuppgifter för att förenkla framtida köp men det är inget vi rekommenderar. Skulle butikens hemsida bli hackad av informations-tjuvar kan de få tillgång till dina kortuppgifter och använda dem i bedrägerisyfte.
Är webbplatsen säker?
När du handlar på nätet inom Sveriges gränser bör du kolla om hemsidan är certifierad av Svensk Handel. Detta hittar du genom att leta efter ”trygg e-handel”-märket vilket innebär att hemsidan och företaget är skyldiga att följa den svenska lagstiftningen för e-handel. Om hemsidan saknar certifieringen betyder inte det per automatik att hemsidan är en bluff, men hemsidan saknar samma säkerhet jämfört med certifierade hemsidor. Spara alltid en bild på orderbekräftelsen när du lägger din beställning.
Med dessa tre enkla steg kan du se om hemsidan du handlar på är krypterad:
- Leta efter hänglåset som hittas på vänstra sidan av sökfältet när du använder Chrome eller Edge. Så länge hänglåset dyker upp är hemsidan säker och dina ifyllda uppgifter krypteras i samband med betalning.
- Säkra anslutningar har alltid ”https” istället för ”http” i sin URL.
- 3D Secure erbjuder säkrare betalning genom att försäkra att dina kortuppgifter inte används av någon annan i felaktigt syfte. Detta gäller enbart köp med Visa eller Mastercard.
Nätfiske/phishing
Genom att imitera legitima bolag försöker bedragarna ”fiska” in dina privata uppgifter. Detta kallas för nätfiske, även kallat phishing. Vanligast är att bedragarna ringer eller skriver via mejl och sms för att ”hindra pågående intrång” och ber om dina uppgifter för att rädda situationen. Ge aldrig ut informationen i detta fall. Skulle bedragarna få tillgång till dina uppgifter kan de beställa varor till sig själva med dina uppgifter och du får betala. Förfalskade paketleveranser har dessutom blivit alltmer vanligt. Leveransmeddelandet innehåller en länk som, med hjälp av en skadlig kod, kommer åt dina uppgifter. För att undvika detta ber vi dig alltid använda leveransbevakning med hjälp av spårningsnummer.
Håll koll på marknadspriserna inför ditt köp
Black Friday och Cyber Monday är förbi men årets mellandagsrea väntar runt hörnet där det finns oändligt med erbjudanden och rabatter på nätet. Det kan hända att vissa hemsidor gör en kraftig prishöjning några veckor innan rean börjar för att senare ”sänka” priserna till dess ordinariepriser. Detta kan du kolla upp på egen hand via Pricerunner. Du kan även genomföra din egen undersökning av företaget genom att läsa betygsättningar och recensioner från tidigare kunder.
Om du misstänker felaktiga debiteringar på ditt kort bör du omedelbart spärra kortet och kontakta din bank. Visar det sig att bedrägeri har genomförts skall du polisanmäla för att banken och försäkringsbolag skall föra ditt ärende vidare.