Smidigt med digital brevlåda – men se upp med säkerhetsriskerna

 

Över tre miljoner svenskar använder en så kallad digital brevlåda, och fler och fler myndigheter och företag väljer att skicka sin post den vägen. Vi reder ut hur det fungerar och vilka säkerhetsrisker som finns.

 

En digital brevlåda är en tjänst där du får post i digitalt, i stället för i pappersform. Det är bara viss sorts post som än så länge skickas på det här sättet, framförallt från myndigheter, men också från en del företag. Uppskattningsvis skickas i dag ungefär en miljard brev till en digital brevlåda och Skatteverket är en av myndigheterna som var tidigt ute. En tredjedel av deras post går ut så här. 

Fördelarna att få post på det här sättet är flera. Du behöver inte vara orolig för att posten kommer på avvägar, du kommer åt den även om du är ute och reser, du slipper onödigt papperspost och det är bra för miljön – eftersom du sparar på papper.

För att starta din digitala brevlåda skaffar du ett abonnemang hos någon av de leverantörer som har tjänsten. Det finns flera olika att välja mellan, Digimail, eBoks, Kivra och Min myndighetspost är några där du kan få post från såväl myndigheter och kommuner som företag.

För att kunna använda en digital brevlåda måste du också ha en e-legitimation, till exempel ett bank-id. Det är nämligen den du loggar in med. Hur du får reda på att du har post i din digitala brevlåda varierar beroende på leverantör, och oftast kan du själv bestämma om du vill få avisering via mejl eller sms.

Systemet med digitala brevlådor är som sagt var bra för miljön och det räknas också som säkert, i och med att det krävs e-legitimation varje gång du öppnar brevlådan.

Men det finns risker menar bland annat Internetstiftelsens it-säkerhetsexpert Anne-Marie Eklund-Löwinder.

– Man har inte poängterat för användarna hur viktigt det är att skydda sitt bank-id, säger hon i en intervju i Sverige Radio.

Hon ser också risker med att viktig post lagras på ett och samma ställe.

– Man samlar mycket post på ett och samma ställe. Skulle det vara så att tjänsten går ner under längre tid eller gör intrång, då har man ett problem.

Polisen är en myndighet som av säkerhetsskäl valt att avvakta med att använda sig av digitala brevlådor. De vill se en bättre granskning, och menar att det värsta som kan hända är att någon kommer år informationen och lägger ut den publikt.

– Det vill vi absolut inte, säger Michael Svensson som är it-säkerhetschef på Polisen till Sveriges Radio.

Å andra sidan kan även brev i pappersform förvinna och komma i orätta händer. De digitala brevlådorna räknas som säkra, men du ska se till att vara försiktig med hur du använder ditt bank-id. Se till att du inte låter någon annan använda e-legitimationen och att mobiltelefon, surfplatta och datorn där du har e-legitimationen är säkra. Kom också ihåg att spärra ditt bank-id om du tror att någon annan har kommit åt den.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388