Samtidigt som bostadsinbrotten minskar i takt med Coronavirusets spridning, ökar olika bedrägeribrott allt mer. Den mest utsatta gruppen är äldre. Bedragare utnyttjar situationen vi befinner oss i och utför allt ifrån nätbedrägerier för att se till att du lämnar ifrån dig bankuppgifter till falska SMS för att få tag i personuppgifter.

Bedragare har utgett sig för att komma från Folkhälsomyndigheten och arbeta med smittspårning och vill komma in i bostaden och ta prover. Meddela de äldre i din omgivning om att dessa bedrägerier ökar just nu och påminn dem om att inte lämna ifrån sig uppgifter och att inte släppa in någon oanmäld i bostaden. Det är också viktigt att aldrig lämna ifrån sig bankuppgifter eller personuppgifter över varken telefon, mail eller SMS.

När fler och fler dessutom arbetar hemifrån ökar online-bedrägerierna desto mer. Många har inte samma säkerhet på det egna nätverket som på arbetsplatsen, och det går att se en ökning av dataintrång i samband med hemarbete. Bedragare utnyttjar nätverken med bristande säkerhet för att komma åt viktig företagsinformation och kan i sin tur använda den informationen för att begå bolagsbedrägerier.

Några tips till dig som arbetsgivare för att minska riskerna med hemarbete är att se till att de anställda känner till rutiner och policies för arbete i hemmet. Du bör också se till att de anställda kan komma i kontakt med IT-support vid behov. Arbetande som inte snabbt får en lösning på ett problem kan lätt ta osäkra genvägar för att komma vidare i sitt arbete. Säkerställ också att icke- auktoriserad programvara är blockerad, att användaren endast kör godkända applikationer, för att hålla säkerheten uppe.

Polisens nationella bedrägericentrum meddelar även att bedragare har kontaktat företag och menat på att deras vanliga leverantörer inte kan ta emot betalningar på grund av rådande situation med Coronaviruset och vill att företaget ska ändra sina bankuppgifter. Var extra vaksam och lägg hellre på om du får ett sådant samtal för att sedan återkoppla till din leverantör på det nummer du brukar ringa till.

Till dig som privatperson är det som ovan nämnt viktigt att inte lämna ut personuppgifter och bankuppgifter via telefon eller SMS. Du bör också vara extra vaksam med internetanvändning, om du till exempel ska beställa något från nätet var noga med att du vet vilken sida det är och att den är trovärdig.

Kontrollera alltid med de officiella källorna om du oväntat blir kontaktad av någon myndighet eller organisation. Man ska aldrig logga in via BankID eller bankdosa om man blir uppringd och ombedd att göra det.

 

Källor:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bostadsinbrotten-halverade-i-stockholm-efter-coronaviruset
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/mars/bedragare-utnyttjar-corona-for-att-lura-aldre/
https://www.cert.se/2020/03/sakerhet-och-infrastruktur-vid-arbete-hemifran?fbclid=IwAR2QR89bnTy6RbIgbTP2BK0mGMUdXYsvbHLfjghuVfHx8eIiSzChJbizQ5w

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388