För att företagets ordinarie anställda skall kunna ta en efterlängtad och avslappnad semester är det viktigt att se över interna rutiner vid utgående betalningar och erbjuda temporär personal den nödvändiga kunskapen som behövs för att känna igen eventuella bedrägerier.

Semesterpersonal känner inte till företagets säkerhetsrutiner lika bra som ordinarieanställda. Det finns flertal olika bluffmetoder som utnyttjas av bedragare när dessa säkerhetsluckor uppstår under semestern. Nedan delar vi med av oss av några av de vanligaste bedrägerimetoderna som vanligtvis uppstår under semesterperioden.

Bluffakturor/fakturabedrägeri

Fakturabedrägeri innebär att oseriösa företag med påstridiga och otydliga metoder lurar privatpersoner eller företag. Det sker ofta genom att de skickar ut s.k. bluffakturor. Innan du betalar en faktura, kontrollera att den verkligen stämmer. Gör den inte det måste du själv omedelbart bestrida fakturan, det vill säga meddela att du motsätter dig betalningen och varför.

Bluffakturor är vanligt och kan orsaka stora skador för dig som företagare. Om ett oseriöst företag skickat en bluffaktura är det fakturabedrägeri, vilket innebär att gärningspersonen vilseleder ett företag att betala för en tjänst eller vara som bolaget inte beställt. Betalningen går raka vägen till bedragarens konto.

ID-kapningar

ID-kapningar går ut på att någon obehörig olagligt använder sig av din identitet i bedrägerisyfte för att exempelvis teckna mobilabonnemang, handla på kredit eller ta lån. Oftast sker ID-stölden när bedragarna fått tillgång till ditt Bank-ID, inloggningsuppgifter eller personnummer.

När din identitet stjäls kan bedragaren använda den för att beställa mobilabonnemang, lägga upp nya banklån och krediter, samt handla kapitalvaror i ditt namn. Även beställa nya kreditkort i ditt namn och få tillgång till kortet genom att göra en tillfällig adressändring eller genom att bevaka din brevlåda för att hämta kort och pinkod när du inte är hemma. Skaffa ID-bevakning för att minimera risken för ID-kapningar.

Bolagskapning

Bolagskapningar sker genom en obehörig ändring i företaget hos Bolagsverket. När ändringen är avklarad kan gärningspersonen köpa abonnemang, bilar eller maskiner i bolagets namn. De har även möjlighet att ta lån eller i värsta fall tömma bolaget på tillgångar. Att upptäcka en bolagskapning är dessutom väldigt svårt. Många drabbade uppmärksammar inte kapningen förrän betalningar inte går igenom eller företagskortet inte fungerar, då kortet spärrats på grund av övertrasseringar. Skaffa företagsbevakning för att bli notifierad när någon försöker göra ändringar i bolaget.

Skänka pengar till ideella föreningar

Bedragare skickar fakturor där betalningen sägs skänkas till välgörande ändamål. Mottagarens konto- och företagsuppgifter blir därmed svårare att kontrollera. Betalningarna går till en ideell förening med nära kopplingar till listade blufföretag eller bedragare.

VD-bedrägeri

VD-bedrägeri innebär att bedragaren kontaktar någon med ekonomiansvar i bolaget, i till exempel VDns namn och ber om att föra över pengar. Dubbelkolla t.ex alltid om du får ett mail från en VD som vill ha en snabb överföring av pengar. Ring upp henne eller honom och fråga om detta verkligen stämmer.

Phishing

Phishing (nätfiske/lösenordsfiske) är en sorts “spam” (massutskick) som syftar till att samla in känslig information från internetanvändare. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som till exempel att ta ut pengar från folks bankkonton utan deras vetskap och tillåtelse.

 

Källa: Norrbottenskuriren/Visma/Svensk Företagssäkerhet

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388