Som företagsledare är det viktigt att ens anställda kan prestera med bekvämlighet för att uppnå bästa möjliga resultat. Det finns flera olika företagsbedrägerier som kan sätta en rejäl käpp i hjulet för bolaget och som orsakar onödig ekonomisk förlust. Många av bedragarnas taktiker går däremot att undvika. Genom att hålla sig uppdaterad på de olika metoderna kan du lättare syna bluffen när man blir kontaktad som deras måltavla.
VD-bedrägerier:
Med användning av mejlutskick utger sig bedragaren för att vara från en ledande
ställning inom bolaget, ofta verksamhetens VD. De riktar sig mot någon med
ekonomiskt ansvar eller tillgång till utbetalningar, alltifrån bokförare till kassörer. Meddelandet är oftast kort och koncist, med avsikt att omgående genomföra en viktig betalning på en stor summa pengar. Den falska fakturan som ingår i mejlet avser ofta en betalning för IT-tjänster, kontorsmaterial, logistik eller omstrukturering av webbplatsen. Idag är det viktigt för alla företag att ha klara och tydliga riktlinjer och rutiner gällande utbetalningar och utlämning av känslig information. En enkel rutin är att ringa upp dem som mejlet verkar komma ifrån och stämma av om betalningen verkligen skall ske.
Bolagskapning:
Bolagskapningar sker genom en obehörig ändring i företaget hos Bolagsverket. När ändringen är avklarad kan gärningspersonen köpa abonnemang, bilar eller maskiner i bolagets namn. De har även möjlighet att ta lån eller i värsta fall tömma bolaget på tillgångar. Att upptäcka en bolagskapning är dessutom väldigt svårt. Många drabbade uppmärksammar inte kapningen förrän betalningar inte går igenom eller företagskortet inte fungerar, då kortet spärrats på grund av övertrasseringar. Skaffa företagsbevakning för att bli notifierad när någon försöker göra ändringar i bolaget.
Bluffakturor:
Bluffakturor är ett betalningskrav på en tjänst eller vara som påstås vara beställt av företaget. De som skickar bluffakturan utger sig för att komma från existerande företag som bedragarna efterliknar genom att använda snarlika namn. Problemet med bluffakturor är att det finns ett kryphål; fakturan är regelmässigt ett erbjudande vilket gör att det utställande företaget inte kan fällas för bedrägerier. Om du synar en bluffaktura skall du oavsett kontakta polisen. Det är viktigt att inte ignorera fakturan, du måste alltid agera och bestrida den. Om betalningskravet är inlämnat till kronofogden eller inkasso måste även det ärendet bestridas.
Bluffbolag:
trovärdig fasad och sedan lura till sig kapitalvaror på kredit som de i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. All kraft läggs på att bygga upp en trovärdig fasad och varför skulle ett företag inte ge kredit till ett företag med bra kreditomdöme och avsaknad av betalningsanmärkningar?”
– Anders Lindén, försäljningschef på Visma Financial Solutions