Som företagsledare är det viktigt att ens anställda kan prestera med bekvämlighet för att uppnå bästa möjliga resultat. Det finns flera olika företagsbedrägerier som kan sätta en rejäl käpp i hjulet för bolaget och som orsakar onödig ekonomisk förlust. Många av bedragarnas taktiker går däremot att undvika. Genom att hålla sig uppdaterad på de olika metoderna kan du lättare syna bluffen när man blir kontaktad som deras måltavla.

VD-bedrägerier:

Med användning av mejlutskick utger sig bedragaren för att vara från en ledande
ställning inom bolaget, ofta verksamhetens VD. De riktar sig mot någon med
ekonomiskt ansvar eller tillgång till utbetalningar, alltifrån bokförare till kassörer. Meddelandet är oftast kort och koncist, med avsikt att omgående genomföra en viktig betalning på en stor summa pengar. Den falska fakturan som ingår i mejlet avser ofta en betalning för IT-tjänster, kontorsmaterial, logistik eller omstrukturering av webbplatsen. Idag är det viktigt för alla företag att ha klara och tydliga riktlinjer och rutiner gällande utbetalningar och utlämning av känslig information. En enkel rutin är att ringa upp dem som mejlet verkar komma ifrån och stämma av om betalningen verkligen skall ske.

Bolagskapning:

Bolagskapningar sker genom en obehörig ändring i företaget hos Bolagsverket. När ändringen är avklarad kan gärningspersonen köpa abonnemang, bilar eller maskiner i bolagets namn. De har även möjlighet att ta lån eller i värsta fall tömma bolaget på tillgångar. Att upptäcka en bolagskapning är dessutom väldigt svårt. Många drabbade uppmärksammar inte kapningen förrän betalningar inte går igenom eller företagskortet inte fungerar, då kortet spärrats på grund av övertrasseringar. Skaffa företagsbevakning för att bli notifierad när någon försöker göra ändringar i bolaget.

Bluffakturor:

Bluffakturor är ett betalningskrav på en tjänst eller vara som påstås vara beställt av företaget. De som skickar bluffakturan utger sig för att komma från existerande företag som bedragarna efterliknar genom att använda snarlika namn. Problemet med bluffakturor är att det finns ett kryphål; fakturan är regelmässigt ett erbjudande vilket gör att det utställande företaget inte kan fällas för bedrägerier. Om du synar en bluffaktura skall du oavsett kontakta polisen. Det är viktigt att inte ignorera fakturan, du måste alltid agera och bestrida den. Om betalningskravet är inlämnat till kronofogden eller inkasso måste även det ärendet bestridas.

Bluffbolag:

Genom att utnyttja Bolagsverket och dess regler gällande årsredovisningar kan så kallade ”bluffbolag” manipulera redovisningssiffrorna. En skadebenägen bluffmetod som tar tid att bygga upp, men är lönsam i längden då de kan rikta sig mot ett flertal bolag samtidigt. Bluffbolag är svårupptäckta och straffskalan är låg.
”Målet med bedrägeriet är att med hjälp av ett aktiebolag bygga upp en
trovärdig fasad och sedan lura till sig kapitalvaror på kredit som de i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. All kraft läggs på att bygga upp en trovärdig fasad och varför skulle ett företag inte ge kredit till ett företag med bra kreditomdöme och avsaknad av betalningsanmärkningar?”
– Anders Lindén, försäljningschef på Visma Financial Solutions
 
Leverantörsbedrägeri:
Bedragarna riktar in sig mot företagets ekonomiavdelning och låtsas vara en redan existerande leverantör som påstår att de bytt bankuppgifter. De nya bankuppgifterna är givetvis inte kopplade till företaget som gärningspersonen försöker efterlikna. Om man använder sig av de osanna kontoändringarna för nästkommande utbetalningar så går pengarna direkt till bedragarnas konto. När leverantörer hör av sig gällande eventuella kontoändringar, vidarebefordra detta till leverantörens kontaktperson eller annan anhörig inom bolaget för att dubbelkolla att uppdateringen stämmer.
 
Detta är bara några få av många olika bedrägerier som företag kan råka ut för. Det är viktigt som företagsledare att hålla sig uppdaterad för att skapa en trygg och säker miljö för alla medarbetare. Håll dig uppdaterad på hur du främjar retagets säkerhet genom att ladda ner vår bedrägeriguide.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388