Utsatt för bedrägeri – Checklista

Det är skillnad på hur du ska agera om du har förlorat dina värdehandlingar eller om du misstänker/har blivit utsatt för bedrägeri.

Förlorade värdehandlingar

Har du t.ex. förlorat din plånbok, tappat ditt identitetskort eller blivit bestulen på din mobiltelefon? Oavsett vilken värdehandling du blivit av med är det viktigt att du snabbt agerar för att minimera risken att t.ex. ditt kreditkort utnyttjas eller din identitet blir kapad. Här kan du läsa mer om hur du spärrar dina värdehandlingar och förlustanmäler dina ID-handlingar.

Bedrägeri

Misstänker du eller har du redan blivit drabbad av bedrägeri så som identitetsstöld eller kortbedrägeri ska du spärra dina förlorade värdehandlingar och göra en bedrägerispärr. Följ instruktionerna nedan och läs om vad en bedrägerispärr innebär.

Det är viktigt att uppmärksamma signaler som indikerar att något är fel och att agera omedelbart. Ser du t.ex. en förändring i din kreditupplysning som du inte känner igen eller post försvinner kan du vara utsatt för ett bedrägeriförsök med missbruk av dina personliga uppgifter. Dyker okända summor upp på ditt kontoutdrag eller du får hem varor du inte beställt kan du vara utsatt för kortbedrägeri och/eller fått din identitet kapad. Här kan du läsa om vanliga typer av bedrägerier och tecken på att du blivit drabbad.

Om du blivit utsatt för/misstänker bedrägeri i form av ID-kapning eller kortbedrägeri måste du agera snabbt för att stoppa bedragaren.

Key Codes Kortskydd och Id-bevakning är ett smart och trygg sätta att skydda sig mot bedrägeri och förhindra en id-kapning. Med vårt Kortskydd kan du snabbt spärra alla dina värdehandlingar genom att ringa ett enda samtal. Med vår Id-bevakning får du ett sms/e-postmeddelande så fort något i din kreditupplysning eller dina personuppgifter ändras. Du kan enkelt kontrollera vad det är för typ av förändring som skett. Är det inte du som orsakat förändringen kan du snabbt agera och stoppa en eventuell id-kapning. Vårt Kortskydd och Id-bevakning är ett självklart val om du är rädd om din identitet!

Checklista om du blivit utsatt

  • Polisanmäl! Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation och gör en polisanmälan.
  • Bestrid handlingen. Vänd dig omgående till företaget i fråga och bestrid att det är du som köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.
  • Kontakta din bank. Kontrollera dina konton, krediter och kort.
  • Kontakta Skatteverket. Kontrollera att din folkbokföringsadress stämmer. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap
  • Kontakta Svensk Adressändring. Kontrollera att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.
  • Förlustanmäl hos kreditupplysningsföretagen. Har du blivit bestulen eller förlorat id-handlingar skall du göra en förlustanmälan hos kreditupplysningsföretagen så att ingen obehörig person kan utnyttja dina uppgifter.
    Detta är de fem största. Här räcker det med att du ringer ett av företagen så hjälperde till att informera övriga: UC tel. 08-670 92 50. Bisnode Kredit tel. 08-519 013 60. Creditsafe tel. 031-725 50 00. Syna Tel. 040-25 89 00. Decidas tel. 031-730 67 00.
    Här gör du även en bedrägerispärr om det behövs. Det är kostnadsfritt.
  • Spärra även hos Klarna tel. 08-120 120 10. (Spärrar för köp hos anslutna e-handlare/butiker)
  • Kontakta ditt försäkringsbolag. Undersök om din försäkring täcker eventuella skador som uppkommit i samband med bedrägeriet.

 

Så fungerar en Bedrägerispärr

  • Tänk på att det finns flera Kreditupplysningsföretag och att du måste göra en bedrägerispärr hos var och en.
  • Med en bedrägerispärr är personnumret spärrat mot kreditupplysning men du kan använda dina personuppgifter i övrigt. Bedrägerispärren innebär att ingen (inklusive dig själv) kan ta en kreditupplysning på dig hos just det kreditupplysningsföretaget du är spärrad hos. Därmed kan man inte handla på kredit i ditt namn, t.ex. avbetalning eller välja betalsätt faktura hos de företag som är kopplade till det kreditupplysningsföretag du har spärrat hos. Du kan fortfarande handla med ditt konto-/kreditkort så vida du inte valt att spärra dessa.
  • Din kreditupplysning spärras i två veckor hos UC, Bisnode Kredit och Creditsafe.
  • Polisanmäl bedrägeriet.
  • Inom två veckor, skicka polisanmälan och brev att du inte vill att uppgifter ska lämnas ut om dig, tillsammans med dina personuppgifter till respektive kreditupplysningsföretag.
  • När polisanmälan mottagits förlängs Bedrägerispärren:
    • Hos UC ligger spärren tillsvidare.
    • Hos Bisnode Kredit ligger spärren i 5 år.
    • Hos Creditsafe ligger spärren i 5 år.
  • Du kan häva bedrägerispärren genom att kontakta respektive kreditupplysningsföretag.
  • Det går också bra att häva spärren temporärt, t.ex. om du själv behöver köpa på kredit/faktura. Kontrollera med butiken/affären/internetsajten vilket kreditupplysningsföretag de samarbetar med, så du kan kontakta rätt bolag.

Kom ihåg!

Spärra alltid kort och värdehandlingar som är kopplade till din identitet, omedelbart vid förlust! Skaffa Key Codes Spärrtjänst, så behöver du bara ringa ett enda samtal för att spärra dina olika konto/kreditkort och id-handlingar.

Key Code Security AB
Box 12116
402 42 Göteborg

Besöksadress
Lisa Sass Gata 1
422 53 Hisings Backa

Spärra från Sverige
020-900 900

Spärra från utlandet
+46 771 800 800

Kontakta oss
Kundtjänst: Tel: 031-758 61 00
Öppet helgfria vardagar
9.00-12.00 samt 13.00-15.00

E-post: info@keycode.se

Fakturafrågor: Tel: 0200-388 388

I samarbete med